VW Golf MK5 2.0 TSI - EA113 - BYD – DSG DQ250
Voor alle mensen die nieuw zijn of gewoon behoefte hebben aan meer informatie over Team VAG producten hebben we een Team VAG Promo auto gekocht. Binnen de 20VT community hebben we al het e.e.a. laten zien, maar de T(F)SI wereld was niet zo maar overtuigd en wat is er dan beter dan zien!
De Golf 5 ED30 heeft de volgende specificaties af fabriek;
Motor 2.0 TFSI
- Motorcode: BYD
- Motortype: EA 113
- Transmissie: DQ250
- 4 Cilinder in lijn, 2 liter 1984 cc, met een compressie van 10.3:1
- Double overhead camshaft (DOHC) heeft 4 kleppen per cilinder
- K04-064 Turbo
- Aluminium legering onderblok; aluminium cilinderkop
- 230 PS (227 PK) (169 kW) bij 5500 t/min
- 300 Nm (221 ft·lb) (30.6 kgm) bij 2200-5200 t/min
Met deze 'standaard' specificaties rijdt onze golf van 0 naar 100 in 6.4 seconden. Met een handgeschakelde versnellingsbak zou de sprint 6.8 seconden zijn geweest.
Onze auto is uitgerust met een razendsnelle DQ250 DSG versnellingsbak. Dit is een 6-traps automaat. Echt een genot om in te rijden en een van de betere DSG bakken van de VAG groep.
Buiten deze lijst met motor specs is onze ED30 voorzien van prachtige opties.
- Schuifkanteldak
- 5 Deurs
- Half leer
- RNS510
- Geen trekhaak (hierdoor weten we dat het geen werkpaard is geweest)
Tot zover de standaard specs van onze ED30. We gaan jullie op de hoogte houden van de modificaties en hier uitgebreid over schrijven in verschillende blog posts. Ook willen we aandacht geven aan diverse tests en onderzoeken over de gemonteerde upgrade onderdelen.
VW Golf MK5 2.0 TSI - EA113 - BYD – DSG DQ250
De Golf 5 ED30 heeft de volgende specificaties af fabriek;
Motor 2.0 TFSI
- Motorcode: BYD
- Motortype: EA 113
- Transmissie: DQ250
- 4 Cilinder in lijn, 2 liter 1984 cc, met een compressie van 10.3:1
- Double overhead camshaft (DOHC) heeft 4 kleppen per cilinder
- K04-064 Turbo
- Aluminium legering onderblok; aluminium cilinderkop
- 230 PS (227 PK) (169 kW) bij 5500 t/min
- 300 Nm (221 ft·lb) (30.6 kgm) bij 2200-5200 t/min
Met deze 'standaard' specificaties rijdt onze golf van 0 naar 100 in 6.4 seconden. Met een handgeschakelde versnellingsbak zou de sprint 6.8 seconden zijn geweest.
Onze auto is uitgerust met een razendsnelle DQ250 DSG versnellingsbak. Dit is een 6-traps automaat. Echt een genot om in te rijden en een van de betere DSG bakken van de VAG groep.
Buiten deze lijst met motor specs is onze ED30 voorzien van prachtige opties.
- Schuifkanteldak
- 5 Deurs
- Half leer
- RNS510
- Geen trekhaak (hierdoor weten we dat het geen werkpaard is geweest)
Tot zover de standaard specs van onze ED30. We gaan jullie op de hoogte houden van de modificaties en hier uitgebreid over schrijven in verschillende blog posts. Ook willen we aandacht geven aan diverse tests en onderzoeken over de gemonteerde upgrade onderdelen.
ONDERHOUD & BASIS UPGRADE
Na de aanschaf van de Golf 5 Edition 30 BYP is het eerst tijd voor onderhoud. Onderhoud wordt veelal vergeten of slecht uitgevoerd en men vind het leuker om gelijk updates op de auto door te voeren. Al snap ik natuurlijk als geen ander dat het monteren van updates het leukste is, kan ik ook echt blij worden van goed onderhoud.
Met goed onderhoud bedoel ik natuurlijk niet alleen de juiste en kwalitatief hoogwaardige olie maar ook het gebruik van juiste filters. Pak maar een filtertje gaat hier dus niet op. Het blok gaat straks best wel op zijn donder krijgen en de juiste performance delen zijn dus erg belangrijk.
Flush
We zijn de onderhoudsbeurt begonnen met een motor flush, omdat we al gepland hadden om het carter te demonteren. De flush gebruiken we vaker bij onderhoud, echter alleen wanneer we de staat van de motor reeds kennen of we zeker weten dat de carterpan los wordt gemaakt.
Flush
We zijn de onderhoudsbeurt begonnen met een motor flush, omdat we al gepland hadden om het carter te demonteren. De flush gebruiken we vaker bij onderhoud, echter alleen wanneer we de staat van de motor reeds kennen of we zeker weten dat de carterpan los wordt gemaakt.
Olie filter
Als oliefilter gebruiken we eigenlijk altijd het merk MANN of Mahle Original. Beide merken hebben zich meer dan goed bewezen in het verleden en hebben de kwaliteit die we nastreven bij TEAM VAG.
Voor onze promo auto hebben we deze keer gekozen voor het K&N oliefilter. De K&N oliefilters hebben een optimale flow en filteren wel tot 10 micron.
Brandstof filter
Het brandstof filter is vervangen door een Mahle Original filter. Onze voorkeuren liggen bij MANN of Mahle filters, echter waren de Mahle filters iets voordeliger in aanschaf. We proberen altijd een goede inkoopprijs te krijgen zodat we deze ook voor een goede prijs kunnen aanbieden.
Zeef & BSD
Omdat we nu toch de olie eruit hebben en we niet weten hoe de verdere staat van de motor is hebben we de carterpan eronder uitgehaald. Hierdoor kunnen we goed zien of er aanslag in zit en wat de staat van de oliezeef is.
De olie zeef was nog niet in heel slechte staat echter is deze uit voorzorg ook direct vervangen.
Indien dit nog niet gedaan was, kunnen we direct Balance Shaft Delete uitvoeren.
Carterpakking.
Uiteindelijk hebben we het carter weer gemonteerd. Hier is een vloeibare pakking gebruikt van Elring. Voor afdichtingen gebruiken we altijd Elring omdat we door de jaren heen hier zeer goede ervaringen mee hebben opgebouwd.
Zeef & BSD
Omdat we nu toch de olie eruit hebben en we niet weten hoe de verdere staat van de motor is hebben we de carterpan eronder uitgehaald. Hierdoor kunnen we goed zien of er aanslag in zit en wat de staat van de oliezeef is.
De olie zeef was nog niet in heel slechte staat echter is deze uit voorzorg ook direct vervangen.
Indien dit nog niet gedaan was, kunnen we direct Balance Shaft Delete uitvoeren.
Carterpakking.
Uiteindelijk hebben we het carter weer gemonteerd. Hier is een vloeibare pakking gebruikt van Elring. Voor afdichtingen gebruiken we altijd Elring omdat we door de jaren heen hier zeer goede ervaringen mee hebben opgebouwd.
Wat hebben we vervangen?
Hierbij een opsomming van delen welke we direct hebben vervangen.
- Bobines
- Kabel harnas
- Distributie riem & rollers
- Smeerolie
- Carterventilatie systeem
- Nokvolger
- Internals van de hoge druk pomp
Je kunt op de foto klikken om de onderdelen direct te vinden in onze webshop.
Wat hebben we nog meer vervangen?
Hierbij een opsomming van delen welke we direct hebben vervangen.
- Bobines
- Kabel harnas
- Distributie riem & rollers
- Smeerolie
- Carterventilatie systeem
- Nokvolger
- Internals van de hoge druk pomp
Je kunt op de foto klikken om de onderdelen direct te vinden in onze webshop.
BASIS UPGRADE
BOBINES
Als eerste upgrade hebben we de bobines vervangen. We hadden soms last van een hikje in de motor op hoge toeren. Dit zou natuurlijk meerdere oorzaken kunnen hebben maar voor ons was het direct herkenbaar. De Bobines hadden er een goede 200K km op zitten en konden eigenlijk alleen daarom al vervangen worden. Met het oog op de toekomstige upgrades was dit ook een vereiste.
De bobines spelen een belangrijke rol als je wat meer gaat vragen van de auto. De kracht en precisie van de vonk zijn erg belangrijk voor een perfecte ontsteking. We hebben dan ook gekozen voor de R8 bobines. De R8 bobines hebben een rode bovenzijde en worden dan ook wel de ‘Redtop’ bobines genoemd. Echter zijn er ook TFSI bobines die zijn uitgerust met een rode bovenkant, dit zijn dan helaas alleen niet de R8 bobines. Deze TFSI bobines zijn technisch niet te vergelijken met de R8 bobines.
- Standaard Bobines 3.30 MΩ
- 5cil TFSI bobines leveren 4.75 MΩ
- Audi R8 bobines leveren 5.31 MΩ