Motor EA888 GEN 2
De 2.0 TSI EA888 / 2 is ook in 2008 verschenen en had dezelfde reeks aanpassingen als de 1.8 TSI Gen2. Het belangrijkste doel was het verminderen van de wrijving en het efficiënt verhogen. Hiervoor werd de diameter van de hoofdpennen met 6 mm verkleind (58 mm naar 52 mm). Ook werden de wrijvingsarme dunne zuigerveren, nieuwe zuigers en een nieuwe methode voor het vervaardigen van cilinderwandoppervlakken toegepast. Deze generatie heeft een variabele oliepomp. Daarnaast waren de 2.0 TFSI-motoren voor Audi-toepassingen uitgerust met een AVS-systeem (CCZA-, CCZB-, CCZC- en CCZD-motoren). Het is een tweetraps inlaatklepliftregeling. Het systeem varieert de kleplift in twee fasen: 6,35 mm en 10 mm na 3.100 tpm.
De 2.0 EA888 / 2 voldoet aan de hogere emissienormen in vergelijking met EA888 / 1 - Euro5 (CDNC-motor) en ULEV 2 (CAEB-motor). De productie van deze motoren ging door tot 2015.