Motor EA888 GEN 1
De 2.0 TSI EA888 / 1 is bekend onder de volgende codes: CAWA, CAWB, CBFA, CCTA en CCTB. Net als de 1.8 TSI heeft de 2.0l-motor een gietijzeren cilinderblok met een cilinderafstand van 88 mm en een hoogte van 220 mm. De verplaatsingstoename werd bereikt door de nieuwe gesmede stalen krukas met een slag van 92,8 mm (3,65 inch) terwijl de boring hetzelfde werd gehouden. Ook heeft de motor de korte drijfstangen (144 mm) en andere zuigers verlagen de compressieverhouding tot 9,6: 1. Het motorblok is voorzien van twee ketting aangedreven tegengesteld draaiende balansassen.
De aluminium cilinderkop met 16 kleppen van 2.0 TSI is vergelijkbaar met de 1.8 TSI-kop. Er zijn twee inlaat- en twee uitlaatkleppen per cilinder. De diameter van de inlaatklep is 34,0 mm; de diameter van de uitlaatklep is 28,0 mm; steeldiameter voor beide kleppen is 6 mm. De valvetrain heeft wrijvingsarme rolvinger-nokvolgers en hydraulische klepstoters voor compensatie van de klepspeling. De inlaat- en uitlaatnokkenassen zitten bovenop de kop en worden aangedreven door de distributieketting. De inlaatnokkenas is uitgerust met het variabele inlaatkleptiming-systeem. De 2.0 TSI Gen1 heeft directe brandstofinjectie met homogene menging. De lagedrukbrandstofpomp die in een tank is gemonteerd, levert brandstof aan de hogedrukpomp die tot 190 bar (2760 psi) brandstofdruk levert voor de brandstofinjectoren met zes gaten. De hogedruk injectiepomp wordt aangedreven door een nok met vier nokken op de uitlaatnokkenas. De motor heeft ook de elektronisch geregelde ontsteking met bougies met een lange levensduur en vier afzonderlijke enkele bougies.
De motor heeft een turbocompressor door de watergekoelde en geïntegreerd in de gietijzeren uitlaatspruitstuk-turbocompressor KKK K03 met de maximale turbodruk van 0,6 bar (8,7 psi). De gecomprimeerde inlaatlucht gaat door het kunststof inlaatspruitstuk met variabele geometrie. De hele operatie wordt gecontroleerd door ECU Bosch Motronic MED 17.5. De 2.0 TSI Gen1 met 2 lambdasonde sensoren voldoet aan de Europese emissienorm Euro 4 (CAWB, CAWA motoren) en ULEV 2 (CCTA, CCTB motoren); CCTA-versie heeft 3 lambdasonde sensoren en voldoet aan de Californische SULEV-norm.