Motor 1.8T 20VT

visibility5248 Views list In: Motoren

Formeel bekend als de "1.8 R4 20VT" en informeel bekend als de "1.8T". In 1995 werd deze krachtpatser gelanceerd en ontwikkelde al snel een reputatie vanwege het enorme bereik in zijn motorvermogens die ‘af fabriek’ werden geleverd in de verschillende VAG modellen.

De 1.8T is geproduceerd met een gietijzeren motorblok en een aluminium cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen. Hij was ontworpen met vijf kleppen per cilinder. De uitlaatkleppen zijn iets groter dan de inlaatkleppen. Deze inlaatconfiguratie maakte de motor destijds efficiënt. De compressieverhouding was ingesteld op 9,5:1 en voor de motoren met hogere vermogens (die zijn uitgerust met de K04-turbo) op 9:1.

De werkelijke cilinderinhoud van 1.781 cc komt door een boring van 81 mm met een slag van 86,4 mm. Een deel van de inherente kracht van deze motor komt door het gebruik van een gesmeed stalen krukas, gespleten gesmede drijfstangen en ‘Mahle’ gesmede zuigers (in sommige toepassingen).

De turbo levert een vuldruk van 0,6 bar (8,7 psi) op de meeste varianten van deze motor, hoewel de motoren van 180 pk vanaf 2002, een vuldruk kregen van 0,8 bar(11,6 psi). 

De meest voorkomende turbo's zijn de K03 & K03's (150-180 pk) en K04 (210-240).

Bezoek onze webshop pagina voor de 1.8T motor

zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag January February March April May June July August September October November December