Motor EA211 1.4
De 1.4 TSI van de EA211-serie is een 1,4-liter viercilinder benzine turbomotor. De nieuwe EA211-motorfamilie is ontworpen voor gebruik in VW's MQB-platform, wat een zekere uniformiteit van de motoren inhoudt. Op het eerste gezicht lijkt het misschien dat de nieuwe 1.4 TSI een gemodificeerde versie is van de 1.4 TSI EA111-motor omdat ze een vergelijkbaar vermogensbereik, uiterlijk en inhoud hebben, maar het is een geheel nieuwe motor op basis van de ervaring met het ontwerpen en produceren van eerdere kleine turbogeladen krachtbronnen.
Ten eerste heeft de 1.4 TSI EA211 een lichtgewicht aluminium cilinderblok met gietijzeren sleeves (liners) in plaats van een volledig gietijzeren blok. Er zijn nieuwe gesmede stalen krukas en drijfstangen. Het systeem heeft een slag die is vergroot tot 80 mm terwijl de cilinderboring met 2 mm is verkleind tot 74,5 mm. De motor met nieuwe componenten werd 24,5 kg lichter dan zijn voorganger. Het motorblok is 12 graden naar achteren gekanteld en het uitlaatspruitstuk bevindt zich altijd aan de achterkant bij de brandwand. Dat maakt meer uniformiteit mogelijk tussen auto's gebouwd op het MQB-platform.
Het systeem heeft een aluminiumlegering DOHC-cilinderkop met 16 kleppen en een geïntegreerd watergekoeld uitlaatspruitstuk. De nokkenassen worden nu aangedreven door een distributieriem (niet door een ketting). De versies met 122 pk hebben alleen variabele inlaattiming. De motoren met meer dan 140 pk omvatten zowel variabele inlaat- als uitlaattiming. Zoals voorheen is de 1.4 TSI uitgerust met hydraulische klepstoters en rolwagen nokvolgers die zorgen voor een automatische klepspelingafstelling en weinig wrijving.
Het systeem heeft een turbosysteem met een watergekoelde intercooler geïntegreerd in het inlaatspruitstuk. Het koelsysteem voor de 1.4 TSI heeft twee systemen. Een laagtemperatuursysteem stroomt door de intercooler en turbocompressor behuizing. Het geïntegreerde uitlaatspruitstuk bereikt zijn optimale bedrijfstemperatuur zeer snel na het starten van de motor; het koelt ook de uitlaatgassen bij vol vermogen, waardoor de levensduur van de turbocharger wordt verlengd. De katalysator is gemonteerd voorbij de turbocharger voor een snelle opwarming.
Net als zijn voorganger heeft de 1.4 TSI van EA211 een directe brandstofinjectiesysteem. De maximale inspuitdruk van de hogedrukpomp is 200 bar. De cilinders zijn uitgerust met vijfgaats injectoren die brandstof precies in de verbrandingskamers leveren met maximaal drie individuele injecties.
Bezoek onze webshop voor de beste VAG Performance Parts voor de EA211 motor.